Bagaimana nak Order?

1. Buat pesanan sama ada melalui SMS/WA/Pm ke FB Petherine Jimbau.

2. Buat pembayaran melalui Maybank2u. Pesanan anda akan dipos oleh pihak Shaklee dengan kos pengeposan Flat Rate RM20.

3. Cash On Delivery secara PERCUMA (tanpa caj penghantaran) bagi sekitar Kingfisher, Inanam, Menggatal, Indah Permai dan UMS. Selain kawasan ini, caj penghantaran akan dikenakan mengikut kawasan.

Friday 5 July 2013

Nutritional Remedies Can Ward off KIDNEY STONES

Anda mempunyai masalah Batu Karang / Kidney Stones?

Jika ada, pernah tak anda bertanya dengan doktor anda sekiranya ada cara-cara untuk menghalang pembentukkan batu karang... Jika doktor  tersebut mengatakan 'tidak' , better find another doktor..

Menurut Wynne A. Steinsnyder, D.O., an osteopathic physician and urologist in North Miami Beach "There are readily available and effective forms of alternative therapies for preventing the recurrence of kidney stones," he says. (Bill Gottlieb, 2000)



First of all, apa itu batu karang?

Batu karang ni sebenarnya penyakit pengkristalan bahan dalam badan..

Bahan bahan tertentu ini, kalau dah melampau banyaknya, akan mula mengkristalkan dirinya, lantas menjadi batu karang...

Terdapat pelbagai jenis batu karang iaitu ...
1)Calsium-containing stones /batu karang kalsium : 70-80% pesakit adalah disebabkan oleh batu karang kalsium
Perlu diingat ya.. A High Fat Chance of Getting Stone. Apatah lagi tidak mengamalkan pemakanan yang kaya fiber/serat. Terlalu kerap makan daging merah. Pengambilan banyak gula putih.
Untuk mengatasinya?
*paling penting : Minum banyak air.
*calcium : Suprisingly. Sebenarnya ini adalah suplemen yang paling penting. Ia mengikat oksalat dalam badan dan sekaligus menghalang pembentukkan batu.
*Magnesium dan Vitamin D : dua nutrien ini membantu penyerapan kalsium dan magnesium itu sendiri boleh membantu 'block stone formation'
     
*Vitamin B6 : Vitamin ini boleh mengurangkan penghasilan oksalat. "Dr. Steinsnyder recommends 100mg a day taken as part of a high-potency B-complex supplement"
[Rujukan: Bill Gottlieb, Alternative Cures, 2000]
Cadangan Suplemen Shaklee :

i)Ostematrix Calcium Shaklee - kalsium yang paling seimbang memastikan kadar penyerapannya adalah 99%. formulanya unk dibuat daripada mineral semulajadi dan garam mineral laut mati, mengandungi kalsium, magnesium, fosforus dan vitamin D, zinc, kuprum, manganes dan boron. Nutrien2 ini perlu diambil bersama2 untuk penyerapan oleh tubuh dan menghalang endapan sesetengah mineral.
ii)B-complex - mengandungi kesemua 8 vitamin - B1, B2, B3, B5, B6, B12, asid folik dan biotin sebagaimana dinyatakan dalam RDA (kesemuanya perlu diambil pada masa yang sama)

2) Batu karang uric acid - 10% pesakit batu karang jenis urik asid
Pengambilan makanan yang tinggi asid urik, lagi teruk kalau kena gout sekali..
2 kunci utama
i)"Balance the chemistry, or pH, of your urine, keeping it as alkaline as possible"
ii)Hadkan pengambilan purine dalam pemakanan. Kalau elakkan, lebih baik elakkan. Makanan yang tinggi purine adalah seperti ikan bilis, sardines, ekstrak daging, hati dll. Jangan makan lebih dari 3 aunce tiram, ketam, tuna, asparagus, cauliflower/bunga kobis, cendawan, kacang peas sehari
* Keep drinking water

Faktor risiko paling tinggi nak kena batu karang ni ialah seseorang yang susah betul nak minum air. Maksudnya air kosong. Lepas tu kalau jenis yang suka tahan kencing.
Simptom batu karang:
- sakit pinggang, selalunya sebelah.
- sakit kawasan ari ari, boleh turun ke bawah..ni especially kalau batu tu tengah berjalan turun dari pundi kencing ke saluran kencing
- kencing berdarah
-kencing tak tus/tak lawas
- tanda tanda jangkitan: demam/muntah

Suplemen yang dicadangkan ialah
Alfalfa Shaklee juga dikenali sebagai "Raja segala Tumbuhan". Ia dikenalpasti sebagai makanan yang paling kaya dengan pelbagai nutrisi dan zat galian. Ia kaya protein, asid amino, klorofil, serat, 15 zat galian, 10 vitamin, 8 enzim dan fitokimia. Ia adalah makanan yang sangat beralkali yang boleh mengembalikan kenormalan badan yang berasid, menghilangkan toksin dari badan, membersihkan hati, kolon, darah dan sebagainya.
Carotomax Shaklee membantu menyembuhkan saluran urinary yang luka oleh batu karang
B-complex diambil bersama-sama dengan ostematrix kasium membantu menurunkan dan mengurangkan oksalat
*****

Sebenarnya, ada lagi jenis2 penyakit batu karang tetapi agak jarang berlaku.
Perlu ketahui ya, anda mengalami masalah batu karang dari jenis mana satu.. sudah pasti bila doktor mengesan terdapat batu karang, doktor tersebut akan membuat analisis mengenai kandungan batu tersebut.
Ubat yang doktor anda bagi, jangan lupa makan ya..suplemen hanya membantu mengurangkan/mengawal penyakit dari bertambah teruk dan bukan merawat atau mengubat..
Jumpa doktor anda segera sekiranya anda mengalami sakit batu karang yang teramat sangat...

Mummy Farisya dan Marissa
Shaklee Independent Distributor 951353
PM/WA 0135457284

No comments:

Post a Comment